sobota, 12 stycznia 2019

Tort orzechowy

Tort orzechowy miałam okazję spróbować pierwszy raz około 20 lat temu. Posmakował mi tak bardzo, że postanowiłam go zrobić. Dostałam przepis i się trochę przeraziłam. Dużo składników a i przepis taki jakiś zagmatwany. Ale co tam, skoro komuś wyszło, to i ja spróbuję. Zrobiłam i udało się. Od tamtego czasu raz w roku robię ten tort i chyba każdemu smakuje, bo znika baaardzo szybko.



Ciasto:
  • 12 jaj
  • 35 dkg cukru
  • 30 dkg zmielonych orzechów
  • 3 dkg mąki
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia

Sposób przygotowania ciasta:
  • Pianę ubijam na sztywno, dodaję cukier.
  • Ubijając dalej dodaję żółtka, orzechy z mąką i proszek do pieczenia. 
  • Ciasto można upiec w całości i po wystudzeni pokroić na trzy części. Ja jednak wolę upiec trzy oddzielne placki (1 placek to 5 chochelek - takich do zupy)
  • Każdy placek piekę w tortownicy o rozmiarze 27 cm
  • Piekarnik nagrzewam do 170 stopni i piekę placki ok 20-25 minut, sprawdzając drewnianym patyczkiem czy już są upieczone - patyczek musi być suchy


Krem:
  • ½ litra mleka
  • 2 łyżki budyniu śmietankowego
  • 3 łyżki krupczatki
  • 1 kostka masła
  • 1 szklanka cukru pudru
  • Parę łyżeczek kawy rozpuszczalnej
  • 10 dkg zmielonych orzechów
  • 2-3 łyżki wódki


Sposób przygotowania kremu:
  • Odlewam ½ szklanki mleka, resztę zagotowuję
  • Budyń i krupczatkę dokładnie mieszam w ½ szklanki mleka i wlewam do gotującego się mleka
  • Mieszam aż całość się zagotuje i zgęstnieje, zdejmuję z ognia i studzę.
  • Kostkę masła ucieram z cukrem pudrem i dodaję ostudzoną masę budyniową
  • Otrzymaną masę dzielę na trzy części
  • Jedną część mieszam z rozpuszczoną kawą (kawę najpierw rozpuszczam w 1 łyżce wody i 2 łyżkach wódki, lub w samej wódce)
  • Pozostałe dwie części masy mieszam ze zmielonymi orzechami


Sposób przygotowania tortu:
  • Każdy placek skrapiam spirytusem lub wódką
  • Na pierwszy placek daję masę orzechową a następnie kładę drugi placek
  • Na drugi placek daję masę kawową, na niego trzeci placek
  • Na trzeci placek znowu masę orzechową
  • Brzegi tortu smaruję masą orzechową i całość posypuję zmielonymi orzechami
  • Tort najlepiej smakuje następnego dnia

Smacznego 







2 komentarze:

  1. Ale to musi być pyszneee!Wygląda bardzo smakowicie.Pozdrawiam :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu jest zajebiście pyszne. Minus jest taki, że zbyt szybko znika. Odwrotnie proporcjonalnie do tworzenia

      Usuń